Τοποθέτηση του Υπουργού Παιδείας μετά την ακρόαση των φορέων και η Δευτερολογία στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων | NEWSEAE.GR

 8 1 2019 ΒΟΥΛΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

08-01-19 Τοποθέτηση του Υπουργού Παιδείας μετά την ακρόαση των φορέων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

Το πνεύμα ακαδημαϊκής συναίνεσης που υπερίσχυσε των όποιων διαφορετικών προσεγγίσεων στον διάλογο Πανεπιστημίων και ΤΕΙ και οδήγησε στις συνέργειες Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, εξήρε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου, κατά τη δευτερολογία του στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

«Έχει τεράστια σημασία όλοι μας να κατανοήσουμε την εξαιρετικά σημαντική κοινωνική πια διάσταση της έννοιας της συναίνεσης. Συναίνεση δεν είναι συμφωνούμε όλοι με όλα. Συναίνεση είναι ένα πλαίσιο συμφωνίας το οποίο κάνει τα πρώτα του βήματα χωρίς να αποκλείει τα δεύτερα και τα τρίτα», ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου.

«Αυτό να το χαιρετίσουμε όλοι και όλες ως μία μεγάλη νίκη της Δημοκρατίας στη χώρα μας. Αυτό δεν έχει σχέση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Έχει σχέση με δημοκρατικές διαδικασίες, με τις όποιες διαφορές που είχαμε με όσους δεν ήθελαν να καθίσουν στα ίδια τραπέζια, αλλά καθίσαμε και τα ξεπεράσαμε. Ορισμένες δεν ξεπεράστηκαν. Οι επόμενες μέρες είναι μπροστά μας. Λέω λοιπόν ότι με αυτό το νομοσχέδιο κάνουμε στέρεα βήματα και σε τέτοιου είδους ζητήματα, εξαιρετικά σημαντικά για τη δημοκρατία στον τόπο μας» επισήμανε.

Χαιρετίζοντας τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν στον διάλογο και εκφράζοντας δημόσια τις ευχαριστίες του προς τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε: «Οι διοικήσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ είχαν το θάρρος να εκφράσουν τις αντιθέσεις τους μέσα ακριβώς όμως σε ένα πλαίσιο συνεννόησης και συνεργασίας. Αυτό θέλω να το καταγράψουμε δημόσια».

Ως προς το πνεύμα του διαλόγου και το αποτέλεσμα των συνεργειών, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε: «η συζήτηση των ΑΕΙ έχει σχέση και με ισορροπίες ανάμεσα σε πόλεις, ισορροπίες σε γνωστικά αντικείμενα και ισορροπίες ανάμεσα σε διδακτικές ομάδες, με εντάσεις μεταξύ τους. Αυτό είναι μια πραγματικότητα. Εδώ λοιπόν επιτυγχάνουμε μια εξαιρετική ισορροπία. Και για πρώτη φορά κι αυτό πρέπει επίσης να το χαιρετήσουμε, παρόλο που και οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες θα ήθελαν από την αρχή να έχουν άλλο ρόλο μέσα από τη συζήτηση, φάνηκε ότι ο ρόλος είναι συμπληρωματικός και δεν αντικαθιστά η Τοπική Αυτοδιοίκηση το Υπουργείο όπως γινόταν τόσο καιρό όπου τοπικοί παράγοντες ήταν τα άτομα που υποδείκνυαν ποια τμήματα θα ιδρυθούν και ποια δεν θα ιδρυθούν. Είναι ένα είδος κανονικότητας ένα είδος κανονικότητας το οποίο πρέπει να χαιρετήσουμε».

Ο Υπουργός υπογράμμισε τη σημασία που θα έχει για το μέλλον του νέου ακαδημαϊκού χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ο προγραμματισμός των ίδιων των Ιδρυμάτων με τη νέα τους μορφή. «Με το καλό σε πέντε χρόνια από όποιο πόστο είναι ο καθένας όταν κοιτάμε τις δυσκολίες που είχαμε για να συνεννοηθούμε τώρα θα λέμε σιγά τις δυσκολίες μπροστά σε αυτά που μας περιμένουν. Διότι είναι ένα αχαρτογράφητο εγχείρημα, ένα εγχείρημα που βασίζεται σε μια ακαδημαϊκότητα, ένα εγχείρημα που έχει μεγάλη πίστη στην ιστορία και την ιστορικότητα του κάθε θεσμού και άρα είναι ένα εγχείρημα που η μαγική λέξη είναι ‘στρατηγική’», ανέφερε χαρακτηριστικά σημειώνοντας ότι θα ήτανε λάθος αν το υπουργείο χάρασσε κεντρικά μια στρατηγική για όλα τα Πανεπιστήμια. «Εμείς λέμε ότι το κάθε ίδρυμα έχει μια ιστορία. Το κάθε ίδρυμα έχει τομείς επιτυχίας και τομείς στασιμότητας. Τα ιδρύματα λοιπόν έχουν για πρώτη φορά συζητήσει αυτή τη στρατηγική. Στρατηγική 15ετίας και 20ετίας είναι αυτή που συζητήθηκε. Και αυτό είναι κάτι καινούργιο και πρέπει να το χαιρετήσουμε», είπε.

Ως προς τα διοικητικά και οικονομικά θέματα, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε: «Ανακοινώθηκε στη Σύνοδο Πρυτάνεων και να το πούμε και επίσημα ότι εξασφαλίσαμε χρήματα από το ΕΣΠΑ. Θα γίνει ειδική συνεδρίαση στο τέλος Ιανουαρίου για να δούμε πώς θα κατανεμηθούν αυτά τα κονδύλια, ειδικά από τη διοίκηση των υπό συνέργεια Ιδρυμάτων. Επίσης τέθηκε στη συζήτηση το θέμα της ανομοιογένειας ανάμεσα στα κεντρικά και τα περιφερειακά Πανεπιστήμια. Πρέπει να υπάρχει η πολύ συνειδητή επιλογή -πολιτική επιλογή, κοινωνική επιλογή- για το τι θα γίνει με τα πανεπιστήμια της περιφέρειας και τη μεγάλη ενίσχυση που πρέπει να έχουν τα πανεπιστήμια της περιφέρειας. Τα πανεπιστήμια της περιφέρειας χωρίς τη φροντίδα της Πολιτείας έχουν καταφέρει να κάνουν πολύ σημαντικά πράγματα».

Απαντώντας σχετικά με τον αριθμό θέσεων μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού μετά τις συνέργειες των Ιδρυμάτων, ο κ. Γαβρόγλου είπε: «Πράγματι, έχουμε δεσμευτεί για θέσεις για το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Τη Δευτέρα, στη Βουλή, στη συνεδρίαση της Ολομέλειας, θα δεσμευτούμε για ακριβή αριθμό μετά από συνεννόηση και με τις πρυτανικές αρχές. Ακριβή αριθμό διδακτικού προσωπικού, για την επόμενη τριετία».

Στο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων ο Υπουργός ανέφερε: «δημιουργήθηκε μία ομάδα εργασίας από διπλωματούχους και πτυχιούχους πολιτικούς μηχανικούς. Ήρθαν σε ένα αποτέλεσμα, κατά τη γνώμη μας πάρα πολύ σημαντικό. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν σε μεγάλες αντιστάσεις και αντιθέσεις, και εμείς θα προχωρήσουμε στις απαραίτητες νομοθετήσεις και θα κάνουμε προσπάθειες να προχωρήσουμε και στους άλλους κλάδους. Και ξέρετε ότι και το Τεχνικό Επιμελητήριο έχει δεχτεί από τον προπερασμένο Μάιο να εγγράφει τους πτυχιούχους».

Ως προς το σύστημα διορισμών στον χώρο της Εκπαίδευσης, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Θα υπάρχουν διορισμοί με μόνον την προϋπηρεσία και το πτυχίο; Ή θα υπάρχουν και με άλλα κριτήρια; Εδώ υπάρχει ένα ζήτημα κοινωνικό, υπάρχει και ένα ζήτημα νομικό. Και το νομικό δεν έχει σχέση με νομολογία. Έχει σχέση με την ερμηνεία του Συντάγματος. Το Σύνταγμα λοιπόν λέει ότι ο κάθε πολίτης αξιοκρατικά έχει τις ίδιες ευκαιρίες πρόσβασης σε ένα επάγγελμα. Η ερμηνεία που παίρνουμε εμείς απ’ όλους είναι ότι πρέπει τα επιστημονικά κριτήρια να είναι περισσότερα από την προϋπηρεσία. Εμείς το κάναμε το ίδιο. Και πραγματικά αυτό καταλαβαίνουμε όταν λέμε για 120 μήνες προϋπηρεσία, γιατί δεν υπάρχει μία αναγνώριση ενός μοναδικού γεγονότος. Ότι μέχρι τώρα όλοι λέγανε ‘παιδιά μην πέσετε κάτω από 84’. Ή κάνω λάθος; Αυτή δεν ήταν η γνωμοδότηση που μας έδωσε η ΟΛΜΕ από νομικούς, που έλεγε μέχρι 84 μήνες; Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις δεν ήταν αυτές που στέλνανε στον κ. Μπαλτά και στον κ. Κουράκη υπομνήματα για να αλλάξει ο 3848 και έλεγαν ‘τουλάχιστον αναγνωρίστε όλη την προϋπηρεσία από το 2010 και μετά’; Δεν υπήρχαν από τα προηγούμενα χρόνια αναπληρωτές; Λέω λοιπόν ότι εδώ έχει επιτευχθεί μία εξαιρετική ισορροπία. Η ισορροπία είναι ότι από τη μία μεριά παίρνουμε τους 120 μήνες και από την άλλη μεριά παίρνουμε ένα σύνολο κριτηρίων το οποίο μέσα έχει τα μεταπτυχιακά, την ξένη γλώσσα, έχει τον βαθμό του πτυχίου, ώστε να εναρμονιστούμε και με μια σύγχρονη πραγματικότητα. Γιατί εγώ θα ήθελα πραγματικά να το πάρετε πίσω την κουβέντα που λέει «κλοπή προϋπηρεσίας», «αέναο κυνήγι προσόντων». Ξέρετε ότι τα master τα παίρνουμε από τα δημόσιά μας Πανεπιστήμια και είναι τόσο έγκυρα όσο είναι και τα πτυχία; Γιατί αυτό που κυκλοφορεί είναι ότι πληρώνονται τα master- για να τα λέμε όλα. Λοιπό, τέρμα σε αυτόν τον λαϊκισμό. Τα master είναι εξίσου έγκυρα, τα διδακτορικά είναι εξίσου έγκυρα και είμαστε πανευτυχείς που τα Πανεπιστήμιά μας δίνουν τόσο καλούς και έγκυρους μεταπτυχιακούς τίτλους. Μην υποτιμάμε λοιπόν τις κατακτήσεις μας, τις κατακτήσεις όλων μας. Του δημόσιου Πανεπιστημίου. Τα υπόλοιπα είναι ένας λαϊκισμός. Να δούμε εντός αυτού, πράγματι μπορεί να υπάρχει να πρέπει να αυξήσουμε κάποια μοριοδότηση, να μειώσουμε κάποια άλλη μοριοδότηση, αλλά μην έχουμε μία απαξίωση του προφίλ των σχετικά νεότερων πολιτών αυτής της χώρας».

Ο κ. Γαβρόγλου, απαντώντας σε αιτιάσεις ορισμένων φορέων, ανέφερε: «Θα μου επιτρέψετε -δεν το έχω συνεννοηθεί με τους συναδέλφους άρα μπορώ να χρεωθώ εγώ προσωπικά την όποια αστοχία σ’ αυτή την κουβέντα- να πω ότι εγώ δεν καταλαβαίνω το θέμα της παλαιότητας του πτυχίου. Δεν το καταλαβαίνω. Διότι αν είναι να βάλουμε παλαιότητα, τότε πρέπει να βάλουμε και σε πόσα χρόνια πήρε κανείς πτυχίο. Έτσι δεν είναι; Και ξέρετε ότι είναι νόμιμο στο ελληνικό Πανεπιστήμιο να πεις στον κάθε καθηγητή ‘ξέρεις, αν πήρες κάτω από 6, κόψε το γραπτό μου, θα έρθω την άλλη εξεταστική για να πάρω’. Σας το λέω αυτό γιατί εμείς έχουμε κάνει τις στατιστικές μας. Και οι στατιστικές μας δείχνουν πολύ σοβαρή παθογένεια σε αυτά τα ζητήματα. Λέω λοιπόν να μπούμε σε μία κανονικότητα να δούμε το πτυχίο, να δούμε τον βαθμό του πτυχίου και να πάμε παρακάτω. Ακόμη και στο θέμα του βαθμού, ενώ η δική μας αρχική πρόταση ήταν να είναι το «Καλώς», το «Λίαν Καλώς» και το «Άριστα», υποχωρήσαμε. Διαφορετικά τμήματα έχουν διαφορετική κουλτούρα βαθμολόγησης και άρα αυτό που λέγαμε ήταν πιο δίκαιο κατά τη γνώμη μας. Υποχωρήσαμε όμως σ’ αυτό και δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα».

Ως προς το θέμα της συνάφειας του πτυχίου, ανέφερε: «Δεν τίθεται θέμα συνάφειας του πτυχίου. Μιλάμε για το μεταπτυχιακό. Είναι σχεδόν αδύνατο να έχουμε μία επί της ουσίας και με ορθολογικό τρόπο συνάφεια όταν όλη η λογική των μεταπτυχιακών, όταν όλη η λογική των διδακτορικών βασίζεται και στη λογική της διεπιστημονικότητας, πώς θα γίνει συνάφεια; Ποιοι θα το αποφασίζουνε; Πώς θα γίνονται οι ενστάσεις; Εδώ λοιπόν θέλει μια πολύ μεγάλη προσοχή, βεβαίως υπάρχουν θέματα για τα οποία είναι πεντακάθαρο αυτό –π.χ για την Ειδική Αγωγή- αλλά προσοχή το θέμα της συνάφειας».

Τέλος, ο Υπουργός απαντώντας σε εκπροσώπους φορέων που ζήτησαν απόσυρση της τροπολογίας για το νέο σύστημα διορισμών, ανέφερε: «Η απόσυρση σημαίνει ότι επανέρχεται ο Ν. 3848. Να θυμίσω τι λέει ο Ν. 3848; Λέει το 50% της μοριοδότησης είναι από τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ, το 23% είναι από τα επιστημονικά και το 20% είναι από την προϋπηρεσία. Αυτό λέει. Εμείς, ξέρετε, για λόγους επιστημονικούς-προσέξτε- επιστημονικούς, λέμε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Και μπορούμε να το υπερασπιστούμε. Απόσυρση όμως σημαίνει υπάρχουσα νομοθεσία. Δεύτερον απόσυρση σημαίνει ότι δεν θα γίνουν διορισμοί το 2019, όποιος λέει απόσυρση το ξέρει αυτό πάρα πολύ καλά. Πολλές από τις προτάσεις που γίνονται είναι πρόδηλα αντισυνταγματικές. Παίρνουν οι φορείς την ευθύνη της αντισυνταγματικότητας και της προσφυγής; Την παίρνουνε; Ειδάλλως το να λέμε διάφορα πράγματα ανέξοδα, αλλά υπάρχουν ευθύνες εδώ αν κανείς ακολουθήσει και μία τέτοια λογική. Και βεβαίως προτάσεις επί του συγκεκριμένου δεν έχουμε πάρει , προτάσεις επί του γενικού έχουμε πάρει άπειρες , όπως δεν είχαμε πάρει προτάσεις επί του συγκεκριμένου όταν είχαμε ζητήσει προτάσεις για το πώς θα αναδειχθούν οι διευθυντές των σχολείων. Το θυμάστε τον Απρίλιο και Μάιο του 2017. Λέω λοιπόν ότι υπάρχει ένα θέμα συγκεκριμένων προτάσεων, τώρα πρέπει να ξέρουμε πόσο μοριοδοτείται το ένα, πόσο το άλλο και όχι γενικές προτάσεις. Χθες έγινε μία πρόταση και ελπίζω να την αποδεχθούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Την επαναλαμβάνω και σήμερα μετά το πέρας της συνεδρίασης να καθίσουμε ατύπως και να συνεκτιμήσουμε διάφορες προτάσεις που έχουν γίνει στη διάρκεια αυτών των δύο ημερών και να δούμε αν υπάρχει η δυνατότητα να καταλήξουμε σε κάτι ενιαίο ως προς τη μοριοδότηση. Αύριο λοιπόν μετά τη συνεδρίαση της επιτροπής εγώ τουλάχιστον και η κυρία Τζούφη προφανώς θα είμαστε εδώ και καλούμε τα κόμματα με βάση αυτά που ακούστηκαν να δούμε τις όποιες βελτιωτικές δυνατότητες μπορούμε να έχουμε».

Δείτε εδώ το βίντεο από την τοποθέτηση του Υπουργού Παιδείας μετά την ακρόαση των φορέων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων 8/1/2019

 

08-01-19 Η Δευτερολογία του Υπουργού Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων


Πόπη Γ. Γεωργίου

  • Επίτιμη Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Αττικής - ΣΕΕΠΕΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • Επίτιμο Μέλος του Ινστιτούτου Μελετών και Ερευνών Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης - Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε.
  • Ψυχολόγος

I love Papaki
Τιμής Ένεκεν - Πόπη Γεωργίου, Όροι Χρήσης
X

Αντιγραφή περιεχομένου

Η αντιγραφή περιεχομένου απαγορεύεται!