Κυκλοφορεί το βιβλίο του ψυχίατρου και διδάσκοντα ψυχαναλυτή της Association Psychanalytique de France, της Ελληνικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας και της Διεθνούς Ψυχαναλυτικής Ένωσης, Αθανάσιου Αλεξανδρίδη ''Παιδικοί φόβοι'', από τις εκδόσεις Ίκαρος.
Στο δεύτερο βιβλίο της σειράς ''Σχολή Ανήσυχων Γονέων'', οι "Παιδικοί φόβοι" ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Αθανάσιος Αλεξανδρίδης, επανέρχεται με ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα που απασχολεί την πλειονότητα των γονέων, αυτό των παιδικών φόβων.
Το βιβλίο "Παιδικοί φόβοι", προέκυψε, όπως και το πρώτο, οι "Παιδικοί έρωτες", από μαγνητοφωνημένες βραδινές συζητήσεις του συγγραφέα με μια ομάδα γονέων. Ανήσυχων για αυτά που συμβαίνουν στα παιδιά τους, στο σπίτι, στο σχολείο, στην κοινωνία. Ανήσυχων επειδή δεν επαναπαύονται αλλά ζητούν να μάθουν.
Ξεκινώντας κάθε φορά από κάποιο συγκεκριμένο ερώτημα γονέα, τοποθετώντας το στο γενικό του πλαίσιο και προσφέροντας θεωρητικά και επιστημονικά κλειδιά, ο διάλογος τότε, το βιβλίο τώρα, προσπαθεί να δώσει απαντήσεις και να δημιουργήσει νέα ερωτήματα.
Όλα αυτά μοιάζουν, και είναι, πολύ σοβαρά, αλλά, όπως θα διαπιστώσει ο αναγνώστης που θα αφεθεί στο κλίμα της κάθε "βραδιάς", οι αφηγήσεις, άλλοτε συγκινητικές, άλλοτε κωμικοτραγικές, βρίσκουν στο τέλος ανακούφιση χάρη στη σωκρατική μαιευτική ειρωνεία, εαυτού και αλλήλων, και λύση χάρη στην οργάνωσή τους από τον ψυχαναλυτικό λόγο.
Γιατί πώς αλλιώς μπορείς να αντιμετωπίσεις τα άγχη του θανάτου, της απώλειας προσφιλών ανθρώπων και τόπων, της ασθένειας, της αναπηρίας, που από πολύ νωρίς έρχονται και τυραννούν την παιδική ψυχή;
Πώς να απαντήσεις σε όλα αυτά, όταν μάλιστα αφορούν όχι φανταστικές καταστάσεις αλλά αληθινές, καταστάσεις αγαπημένων προσώπων ή και του ίδιου του παιδιού; Και πώς να μιλήσεις με τα παιδιά για τη διαρκώς παρούσα βία, κρίση, τρομοκρατία;
Ένα βιβλίο που μιλά με ψυχραιμία για το πόσο παρών είναι ο φόβος από την αρχή της ζωής του παιδιού και για το πόσο αποδιοργανωτικός ή οργανωτικός μπορεί να γίνει, ανάλογα με τη στάση της οικογένειας και της κοινωνίας.
Απευθύνεται στους γονείς και σε όλους τους επαγγελματίες οι οποίοι θέλουν να βοηθήσουν τα παιδιά να ζήσουν δημιουργικά τη σχέση με τον θάνατο, μαθαίνοντας να τον πλέκουν με τον έρωτα ή, όπως τον έλεγε ο Φρόυντ, την ενόρμηση ζωής.
Περιεχόμενα
Πρόλογος
Ο Φόβος
Ο φόβος ως έμφυτο φαινόμενο
Ο φόβος ως προσωπικό δημιούργημα
Προσύλληψη και σύλληψη συναισθημάτων και εννοιών
Απώλεια: ο κοινός παρονομαστής των φόβων
Οι πρώτες απώλειες
Αυτοηρεμιστικές δραστηριότητες των παιδιών
Ο φόβος της απώλειας προσώπων
Ο φόβος της ανεπάρκειας και της αναπηρίας
Αποκάλυψη σοβαρής κατάστασης στο παιδί
Το παιχνίδι ως "θεραπευτική" οδός
Η φοβία ως ψυχική διεργασία
Η φοβία της οδήγησης αυτοκινήτου Αντιμετώπιση φοβίας
Κρίσεις πανικού
Αντιστροφή στο αντίθετο
"Νιώσε με!"
Ο άρρητος φόβος
Ο φόβος για το σκοτάδι
Οι μπάμπουσκες του φόβου
Ο φόβος της ασθένειας
Υποχονδρία
Ο φόβος του αποχωρισμού υλικών αντικειμένων
Η χοντρή γειτόνισσα
Το Υπερεγώ
Ο φόβος της μη ανταπόκρισης στο ιδεώδες του εαυτού μας
Χούλιγκαν, κουκουλοφόροι και αναρχικοί
Ο φόβος μπροστά στη σεξουαλικότητα
Ο φόβος της φθοράς, της αρρώστιας και του θανάτου
Ερωταπαντήσεις περί θανάτου
Αντιφοβικά κόλπα
Μορφοποίηση του φόβου
Χρόνοι και ευκαιριακοί φόβοι
Συστήματα πίστης
Θάνατος: η πλήρης απώλεια των πάντων
Φόβος ανεπάρκειας και σχέσεις αγάπης
Η αγάπη ως καλλιέργεια ικανοτήτων
Ταύτιση με ιδιότητες απολεσθέντος προσώπου
Ο φόβος ως δύναμη οργάνωσης και ανάπτυξης
Το ψυχικό καταφύγιο
Ο φόβος της τρέλας
Δύο θεατρικά έργα σχετικά με την τρέλα
Ο ανεπηρέαστος πυρήνας του Εαυτού
Το κρυφό κουτί της ψυχής
Το αίσθημα της ασφάλειας στις σχέσεις
Ανάγκη: το πρωταρχικό συναίσθημα
Ο φόβος της απουσίας
Δόμηση σχέσεων
Αναπτυξιακά περάσματα
Οι υποκειμενικοί φόβοι των παιδιών
Το αντιφοβικό αντικείμενο
Αντιμετώπιση απώλειας αντικειμένων
Εκφοβισμός μέσα και έξω από την οικογένεια
Ο φόβος της αβεβαιότητας για το μέλλον
Ποινές
Μπούλινγκ στο σχολείο
Εκφοβισμός των πολιτών
Εκφοβισμός και τιμωρία
Η στιγμή της απειλής
Πιθανά θύματα εκφοβισμού
Αυτισμός και φόβος
Έλλειψη συμμάχων και κατάργηση του χρόνου
Διάγνωση μπούλινγκ που ασκείται στο σχολείο
Άρνηση για το σχολείο
Μπούλινγκ μεταξύ αδελφών
Η οικογένεια ως ομάδα αλληλοστήριξης Γιορτές μέσα από συλλογικότητες
Δώρα
Ανησυχίες των παιδιών εξαιτίας της οικονομικής κρίσης
Οικονομική κρίση και φοίτηση σε ιδιωτικό σχολείο
Μπούλινγκ και φύλο
Συμμετοχή παιδιού σε μπούλινγκ και η στάση των γονέων
Μετάθεση και σχάση
Οι ρόλοι των δύο φύλων
Εκφοβισμός της γυναίκας μέσα στην οικογένεια
Οικονομική ανασφάλεια και διαζύγιο
Αυτο-λογοκρισία
Εκφοβισμός έξω από την οικογένεια
Λύσεις μέσα από νέες συλλογικότητες
Εκκλησία
Μορφές εξουσίας
Διαμόρφωση του αισθήματος της κοινωνικότητας και της συλλογικότητας
Ανακεφαλαίωση της ημέρας
Κρίση και συλλογικότητες στη Γαλλία
Ανταποδοτικότητα
Η ισχύς εν τη ενώσει
Ο Φόβος της απώλειας
Απώλεια και υποκατάστατο
Αιφνίδιο πένθος
Αναμενόμενο πένθος
Ο ρόλος των παππούδων στην οικογένεια
Διαρκής κηδεία
Μετεμψύχωση της νεκρής ξαδέλφης
Απαντήσεις σε ερωτήματα παιδιών που πενθούν
Σεξουαλικότητα και θάνατος: τα δύο μεγάλα θέματα
Το πένθος στην αρχαία Αθήνα
Συμμετοχή στο πένθος των άλλων
Θάνατος παιδιού μέσα στην οικογένεια
Άρνηση αποδοχής του θανάτου
Συμφιλίωση με την ιδέα του θανάτου μέσω των κατοικίδιων ζώων
Ευθανασία
Απώλεια του οικείου περιβάλλοντος
Απώλεια αγέννητου παιδιού
Τα πρόωρα παιδιά
Ένα επιτυχημένο πρόγραμμα follow up
Ο θάνατος ως ευκαιρία αναδιάταξης σχέσεων ή αποδοχής της απώλειας
Βιβλία στο πεζοδρόμιο
Φόβος Θανάτου ή κάτι άλλο
Ο υπαρξιακός φόβος
Ο φόβος του αποχωρισμού
Ο Φόβος της κατασκήνωσης
Ο Φόβος του εθισμού στη χρήση ηλεκτρονικών μέσων
Ο Φόβος της διαφοροποίησης
Ο Φόβος της πολιτικοποίησης
Τρομοκρατία
Διαβάζουμε μέσα από το βιβλίο:
''Ο φόβος είναι ένα εσωτερικό φαινόμενο, το οποίο παίρνει σχήμα και μορφή όταν συναντά μια εξωτερική πραγματικότητα.
Είναι ένα συναίσθημα που γεννιέται από μέσα μας, μια από τις έμφυτες ικανότητες του ψυχισμού μας. Αυτό το βασικό και μεγάλο συναίσθημα σίγουρα θα συναντήσει, αρκετά νωρίς στη ζωή μας. έναν εξωτερικό παράγοντα ο οποίος θα το ενεργοποιήσει, και με αυτήν τη συνάντηση θα δηλωθεί, θα αναγνωριστεί.
Ο εξωτερικός παράγοντας - ως προς τον ψυχισμό μιλώντας - υπάρχει από την πρώτη στιγμή. Αν για παράδειγμα, με πονέσει η κοιλιά μου θα το νιώσω στην ψυχή μου ως εξωτερικό παράγοντα. Το αν ο πόνος στην κοιλιά θα αναγνωριστεί ως εξωτερικό στοιχείο ή ως εσωτερικό, ενδοψυχικό, σχετίζεται με το επίπεδο της ψυχολογικής ανάπτυξής μας. Δηλαδή στην αρχή, στη βρεφική ηλικία, μπορεί να νομίζουμε ότι από εμάς τους ίδιους προέρχονται όλα και τα καλά και τα κακά που μας συμβαίνουν Αυτή η προσέγγιση βασίζεται στη φροϋδική θεωρία''.
''Πολλές φοβίες είναι εκδηλώσεις του άγχους του θανάτου και η φοβία είναι ένας πολύ ωραίος μηχανισμός ο οποίος συγκεντρώνει την αγωνία μας σε ένα πράγμα, σε έναν άνθρωπο, σε μιά συνθήκη, κι έτσι ελευθερώνονται οι άλλες συνθήκες από την αγωνία. Αν έχω άγχος θανάτου μπορεί να κινδυνεύσω από το αεροπλάνο, από τα αυτοκίνητα, από τα μικρόβια, από τους συνανθρώπους μου, από τον διευθυντή του σχολείου μου, από ότι θέλεις, οπότε θα μείνω κλεισμένος στο σπίτι, δεν θα πάω πουθενά...''
Βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα
Ο Αθανάσιος Αλεξανδρίδης είναι ψυχίατρος, παιδοψυχίατρος, διδάσκων ψυχαναλυτής της Association Psychanalytique de France, της Ελληνικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας και της Διεθνούς Ψυχαναλυτικής Ένωσης.
Είναι διδάκτωρ της Ιατρικής και της Φιλοσοφικής, αντιπρόεδρος των Ιατρικών Ειδικοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης–Κλάδος Παιδικής και Εφηβικής Ψυχιατρικής (UEMS), γραμματέας της Ελληνικής Ψυχοσωματικής Εταιρείας.
Είναι επίσης συγγραφέας και επιμελητής ψυχαναλυτικών βιβλίων, ποιητικών συλλογών και ενός μυθιστορήματος.
Από τη ''Σημασία της εικόνας του σώματος στους σχιζοφρενείς'' (1982) μέχρι σήμερα έχει ανακοινώσει και δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό εργασιών σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και ατομικά βιβλία.
Κύριοι τομείς των ενδιαφερόντων του είναι η ψυχοπαθολογία των ψυχώσεων, των πρώιμων τραυμάτων και των εξαρτητικών και ψυχοσωματικών οργανώσεων, η ψυχογλωσσολογία, η θεωρία της ψυχανάλυσης και η αισθητική.
Τα τελευταία χρόνια διευθύνει την Ψυχαναλυτική Σειρά στις εκδόσεις Ίκαρος, από τις οποίες κυκλοφορούν τα βιβλία του ''Η βία'' (2007) και ''Φύση και λόγος στην ψυχανάλυση'' (2011).
Από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη κυκλοφορεί το βιβλίο του ''Το παιδικό ψυχόσωμα'' (2014).
Το 1992, με τη συλλογή ''Αλέξειν μοι την λέξιν'' σε εκδόσεις Χατζηνικολή, άρχισε τη συστηματική παρουσίαση της ποίησής του.
Έχει εκδώσει οκτώ ποιητικές συλλογές, με πλέον πρόσφατη τη συλλογή ''Αλγόρυθμος'' σε εκδόσεις Ίκαρος, 2016.
Το 2015 δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα, ''Το πρωτάκι'' σε εκδόσεις Καστανιώτη.
Το βιβλίο του ''Ο Πέτρος είναι ο Λύκος'' κυκλοφόρησε το 2016 σε εκδόσεις Ίκαρος, και απευθύνεται σε ψυχαναλυτές σε εκπαιδευτικούς και σε όλους όσους απασχολεί το θέμα της δόμησης του εαυτού.
Το πρώτο βιβλίο του της σειράς ''Σχολή Ανήσυχων Γονέων'', ''Παιδικοί έρωτες'', το έγραψε το 2017 και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος.