"Όλα τα παιχνίδια για όλα τα Παιδιά" από την καθηγήτρια Ψυχολογίας στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ Δήμητρα Κογκίδου - Τα Νέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

 Όλα τα Παιχνίδια για όλα τα Παιδιά Δήμητρα Κογκίδου Τα Νέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ΕΙΚΟΝΑ 2

''Όλα τα παιχνίδια για όλα τα Παιδιά" από την καθηγήτρια Ψυχολογίας στο ΠΤΔΕ  του ΑΠΘ Κογκίδου Δήμητρα -
Υλικό ευαισθητοποίησης για τους/τις εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από την Δήμητρα Κογκίδου Καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).
Διαβάζουμε μέσα από το υλικό
Αυτό θα περιμέναμε να ακούσουμε στον 21ο αιώνα και με όλη την πρόοδο που έχει επιτευχθεί προς την κατεύθυνση της ισότητας των φύλων. Δυστυχώς δεν είναι έτσι. Το έμφυλο μάρκετινγκ των παιχνιδιών συχνά χαρακτηρίζεται σήμερα ως ‘’μάρκετινγκ του χάσματος των φύλων’’. Παρά το γεγονός ότι η ανισότητα των φύλων έχει μειωθεί τον
τελευταίο αιώνα, τα έμφυλα στερεότυπα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο τόσο στο σχεδιασμό, όσο και στην εμπορία των παιχνιδιών.
Τα παιχνίδια που πωλούνται σήμερα είναι περισσότερο έμφυλα από ποτέ, πολύ συχνά παρουσιάζονται ως κατάλληλα ‘’για αγόρια’’ ή ‘’για κορίτσια’’, πωλούνται σε διαφορετικά τμήματα ή και ορόφους, έχουν διαφορετικό περιτύλιγμα και χρώμα, διαφορετικές απεικονίσεις και λεζάντες, τα προτεινόμενα παιχνίδια για αγόρια εμπεριέχουν δράση και
κατασκευές, ενώ για τα κορίτσια φροντίδα και καλλωπισμό. Αυτό δημιουργεί την εντύπωση ότι μερικά παιχνίδια είναι κυρίως για αγόρια, μερικά κυρίως για κορίτσια και μερικά τελείως απαγορευμένα για κάποιο φύλο. Αυτή η επιλογή είναι επικερδής για τις επιχειρήσεις καθώς έχουν χωριστές αγορές, που καθεμία έχει τα δικά της διακριτά προϊόντα. Έχει, όμως, κοινωνικό κόστος καθώς η έμφυλη διχοτόμηση των παιχνιδιών βλάπτει κορίτσια και αγόρια.


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ Α’

ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ‘’ΓΙΑ ΑΓΟΡΙΑ’’ Ή ‘’ΓΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ’’. ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΑ
ΠΑΙΔΙΑ

1. Τρόπος χρήσης του υλικού
2. Τα παιχνίδια δεν είναι ‘’για αγόρια’’ ή ‘’για κορίτσια’’. Είναι για τα παιδιά.
3. Γιατί είναι σημαντική η κατάργηση της έμφυλης διχοτόμησης των παιχνιδιών;
4. Υπερβαίνοντας τον έμφυλο διαχωρισμό των παιχνιδιών
5. Στόχοι της καμπάνιας: ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
5.1. Μείωση του έμφυλου μάρκετινγκ της βιομηχανίας των παιχνιδιών
5.2. Ευαισθητοποίηση των γονιών και εκπαιδευτικών για τις επιπτώσεις της
έμφυλης διχοτόμησης των παιχνιδιών.
5.3. Πρόταση για δημιουργία συλλογικότητας με τίτλο ‘’ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ
ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ’’ με στόχο την κατάργηση του έμφυλου διαχωρισμού των
παιχνιδιών
5.4. Συμπερασματικά

ΕΝΟΤΗΤΑ Β’

Δραστηριότητες ‘’ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ’’
για παιδιά προσχολικής ηλικίας και δημοτικού
6. Στόχοι
7. Ενδεικτικές δραστηριότητες
7.1. Ο ΕΜΦΥΛΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Δραστηριότητα 1η: ‘’Είναι αγόρι’’ ή "Είναι κορίτσι"; Τα προϊόντα για παιδιά έχουν
έμφυλα χαρακτηριστικά.
Δραστηριότητα 2η: Τα παιχνίδια σήμερα είναι περισσότερο έμφυλα από ποτέ
Δραστηριότητα 3η: Γιατί συνήθως τα αγόρια και τα κορίτσια επιλέγουν διαφορετικά
παιχνίδια;
7.2. ΤΟ ΕΜΦΥΛΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΙΧΙΔΙΩΝ
Δραστηριότητα 4η: Τα καταστήματα παιχνιδιών διδάσκουν στα παιδιά τα έμφυλα
στερεότυπα;
Δραστηριότητα 5η: Οι διαφημίσεις για παιχνίδια ακολουθούν τον κανόνα της έμφυλης
διχοτόμησης ενισχύοντας τα έμφυλα στερεότυπα διεθνώς.
7.3. ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ‘’ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΕΣ’’ ΓΙΑ ΤΟ ΦΥΛΟ
Δραστηριότητα 6η: Μήπως όλα τα κορίτσια δεν θέλουν να παίζουν με κούκλες και
κουζινικά και όλα τα αγόρια με όπλα και φορτηγά;
7.4. ΕΜΦΥΛΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ
Δραστηριότητα 7η: Παιχνίδια ‘’για κορίτσια’’ - παιχνίδια ‘’για αγόρια’’ - Η έμφυλη
διχοτόμηση των παιχνιδιών αποκλείει κορίτσια και αγόρια από την απόκτηση
σημαντικών εμπειριών.
Δραστηριότητα 8η: ‘’Ουδέτερα ως προς το φύλο’’ παιχνίδια.
7.5. ‘’ΚΟΡΙΤΣΙΣΤΙΚΑ’’/‘’ΑΓΟΡΙΣΤΙΚΑ’’ Ή ‘’ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ’’
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ;
Δραστηριότητα 9η :‘’Τα κορίτσια αγαπούν το ροζ;’’
Δραστηριότητα 10η: ‘’Τα κορίτσια αγαπούν τις πριγκίπισσες’’ -Η κουλτούρα της
πριγκίπισσας
Δραστηριότητα 11η: Μοιάζω με τις κούκλες μου;
Δραστηριότητα 12η: Κούκλες που μας μοιάζουν -αγόρια και κορίτσια.
Δραστηριότητα 13η: Yπερ-ήρωες ή φιγούρες δράσης
7.6. ΟΙ ΚΟΥΚΛΕΣ, ΤΑ ΤΟΥΒΛΑΚΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ
Δραστηριότητα 14η :Οι κούκλες –μωρά είναι μόνον για κορίτσια;
Δραστηριότητα 15η: Τα παιχνίδια κατασκευών είναι μόνον για τα αγόρια;
7.7. ΕΜΦΥΛΗ ΔΙΧΟΤΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Δραστηριότητα 16η : Όταν μεγαλώσω θα γίνω.....
Δραστηριότητα 17η: Παιχνίδια που αυξάνουν τις δεξιότητες των παιδιών στα
επιστημονικά πεδία STEM (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, μηχανική, μαθηματικά) –
Είναι για αγόρια και για κορίτσια;

ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’
ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΜΦΥΛΟ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ
8. Σημαντικές ιστοσελίδες (και στο FACEBOOK)
9. Ιστοσελίδες μεγάλων εταιρειών κατασκευής παιχνιδιών
10. Ιστοσελίδες μεμονωμένων παιχνιδιών
11. Καταστήματα παιχνιδιών / ηλεκτρονικές πύλες
12. Videos
13. Παραδείγματα μεμονωμένων δράσεων για την υπέρβαση του έμφυλου διαχωρισμού
των παιχνιδιών
14. Παραμύθια
14.1. Ριχάρδος ο Ξεροκέφαλος, της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη, εκδ. Διάπλαση
(κυκλοφορεί στο εμπόριο).
14.2. Μια μύγα από το Μάντσεστερ, του Ανδρέα Ανδρέου (περιλαμβάνεται)
14.3. Ένα φορτηγό πολύχρωμα παιχνίδια, της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη
(περιλαμβάνεται)
14.4. Ένας μικρός, τρυφερός, πολύχρωμος κόσμος, της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη
(περιλαμβάνεται)
15. Βιβλιογραφία για ‘’Φύλο και παιχνίδι’’
15.1. Ξενόγλωσση/ Ελληνόγλωσση
15.2. Διαδικτυακές πηγές
15.3. Σε εφημερίδες –ειδησεογραφικές πύλες -blogs

Δείτε το υλικό ευαισθητοποίσης ''Ολα τα παιχνίδια για όλα τα παιδιά'' για τους εκπαιδευτικούς Α/Θμιας Εκπαίδευσης εδώ


Πόπη Γ. Γεωργίου

  • Επίτιμη Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Αττικής - ΣΕΕΠΕΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • Επίτιμο Μέλος του Ινστιτούτου Μελετών και Ερευνών Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης - Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε.
  • Ψυχολόγος

I love Papaki
Τιμής Ένεκεν - Πόπη Γεωργίου, Όροι Χρήσης
X

Αντιγραφή περιεχομένου

Η αντιγραφή περιεχομένου απαγορεύεται!